ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

«Հունգարիայի վարչապետը պարզ առևտրային գործարք է կատարել` թքելով բարոյական նորմերի և ժողովուրդների բարեկամության վրա»

«Հունգարիայի վարչապետը պարզ առևտրային գործարք է կատարել`  թքելով բարոյական նորմերի և ժողովուրդների բարեկամության վրա»
28.09.2012 | 12:32

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է տնտեսական մշակութաբան, հրապարակախոս ԽԱՉԱՏՈՒՐ ԴԱԴԱՅԱՆԸ:

«ԹՈՒՐՔԵՐԻ ՀԵՏ ՊԵՏՔ Է ԽՈՍԵԼ ՓԱՍՏԵՐԻ ԼԵԶՎՈՎ, ՈՉ ԹԵ ԴԱՏԱՐԿ ՊՐՈՊԱԳԱՆԴԱ ԱՆԵԼՈՎ»
-Պարոն Դադայան, օրերս լույս է տեսել Ձեր ուշագրավ աշխատությունը` վերնագրված «Հայոց առևտրատնտեսական գործունեությունը ներկայիս Թուրքիայի տարածքում XV դ.-1915 թ.։ Փաստերի ժողովածու»: Գրքի հրատարակությունն իրականացվել է ԱՄՆ-ի միջազգային զարգացման գործակալության ֆինանսավորած «Աջակցություն Հայաստան-Թուրքիա հարաբերությունների բարելավմանը» ծրագրի շրջանակներում` Ամերիկայի ժողովրդի նվիրատվության շնորհիվ: ՈՒ չնայած այդ փաստին` գրքի անոտացիայում կարդում ենք. «Այստեղ արտահայտված տեսակետները պարտադիր չէ, որ համընկնեն ԱՄՆ-ի միջազգային զարգացման գործակալության կամ ԱՄՆ-ի կառավարության տեսակետներին»: Պարադոքս չէ՞ արդյոք. ԱՄՆ ՄԶԳ միջոցներով կարելի է տպագրել նրանց մոտեցումներին հակասող աշխատությո՞ւն:
-Ես կարծում եմ, որ դա գոյություն ունեցող մի շաբլոն է, պարտադիր ձև, որ կիրառվում է բոլոր գրքերի, հրապարակումների համար: Բայց սա նաև դեմոկրատիայի դրսևորման նշան է: Իրենք ֆինանսավորում են մի գիրք, որը կարող է և չհամապատասխանել ամերիկյան ժողովրդի կամ կառավարության տեսակետներին: Ամերիկան դեմոկրատական երկիր է և թույլ է տալիս մարդուն ազատորեն արտահայտել իր կարծիքը` անկախ այդ կարծիքի բովանդակությունից: Ես դա նորմալ բան եմ համարում: Արտառոց ոչինչ չկա:
-Գրքի առաջաբանի հեղինակ, Հայաստանի արդյունաբերողների և գործարարների (գործատուների) միության նախագահ Արսեն Ղազարյանը համոզված է, որ «այս գրքի ընթերցողներն իրենց հոգում բորբոքելու են մերձեցման լույսը»: Խոսքը, իհարկե, հայերի և թուրքերի մասին է: Արդյո՞ք նոր մերձեցումը նոր ողբերգությամբ հղի չէ: Չէ՞ որ 1915-ից առաջ էլ երկար ժամանակ կայանում էր այդ մերձեցումը: Եվ արդյունքում եղավ այն, ինչ եղավ:
-Նախ, ես չեմ հավատում, որ այդ մերձեցումը մոտ ապագայում կլինի:
-Երբ էլ որ լինի, վտանգներով հղի չէ՞ այն:
-Ըստ իս, կարելի է թուրքերի հետ որևիցե շփում չունենալ քաղաքական, դիվանագիտական, մշակութային ու զանազան այլ ոլորտներում: Բայց բիզնեսն այն ասպարեզն է, որը սահմաններ չի ճանաչում, հատում-անցնում է բոլոր սահմանները: Գաղտնիք չէ, որ այսօր էլ մենք թուրքերի հետ ունենք առևտրատնտեսական կապեր: Երևանի խանութներում բազմատեսակ թուրքական ապրանք է վաճառվում: Բիզնեսն այն ոլորտն է, որով կարելի է մեկմեկու ընդառաջող քայլեր կատարել: Այս գրքով ես ցանկացել եմ ցույց տալ, որ մեր ներկայությունն այդ երկրի տնտեսության դաշտում շատ կարևոր ու բացառիկ է եղել: Ես հատուկ գործածել եմ «ներկայիս Թուրքիայի տարածք», ոչ թե «Արևմտյան Հայաստան» ձևակերպումը: Իմ նպատակն է ցույց տալ, որ մենք առևտրատնտեսական ոլորտում հնուց եկող ավանդույթներ ենք ունեցել, և դրանց հետ պետք է հաշվի նստել: ՈՒ սա նշանակում է, որ մենք այսօր էլ, այդ ավանդույթների վրա հենվելով, կարող ենք առևտուր անել: Այսօրվա Թուրքիայի տարածքում բազմաթիվ են այն քաղաքները, որոնցում ի սկզբանե մենք ենք ապրել, մենք ենք կառուցել, շենացրել այդ քաղաքները: Հատուկ ուշադրություն եմ դարձրել գրքում հայ-թուրքական համագործակցությանը: Հնարավոր չէ, որ տարբեր ժողովուրդներ, կողք կողքի ապրելով, չունենան շփումներ: Մենք Օսմանյան Թուրքիայի կազմում ենք ապրել, և անհնար էր շփումներ չունենալ թուրքերի հետ: Ամբողջ հարցն այն է, որ թուրքերի հետ պետք է խոսել փաստերի լեզվով, ոչ թե դատարկ պրոպագանդա անելով: Դրա ժամանակն անցել է, պետք է իրար հետ փաստերով խոսենք: Իմ գրքում փաստերով, անուն-ազգանուններով, լուսանկարներով, ձևաթղթերով շարադրված է ողջ նյութը: Ի՞նչ պիտի կարողանան ասել սրա դեմ թուրքերը: Պիտի ասեն, որ գոյություն չեն ունեցե՞լ: Չեն կարող: ՈՒրեմն պիտի ստիպված լինեն պատասխանել հարցին. «Ի՞նչ եղավ այս ամենը»: Այդ միտքն արտահայտելով` Արսեն Ղազարյանը, կարծում եմ, ցանկացել է ասել, որ առևտրատնտեսական կապեր հաստատելով ու խորացնելով, կարելի է ճանապարհ բացել նաև այլ ուղղություններով: Անձամբ ես դրան շատ քիչ եմ հավատում կամ գրեթե չեմ հավատում: Եթե 21-րդ դարում գոյություն ունեն փակ սահմաններ, չկան քաղաքական, դիվանագիտական շփումներ երկու հարևանների միջև, ակնհայտ է աջակցությունը հայատյաց Ադրբեջանին, էլ ինչի՞ մասին կարելի է խոսել:
-Դե՜, տառացիորեն մի քանի շաբաթ առաջ մարդիկ հարկ չեն համարել իրենց երկրում ընթացող և ամբողջ աշխարհի ուշադրության կենտրոնում գտնվող շախմատային օլիմպիադայի արդյունքները լիաբերան հրապարակելու, որովհետև, ի հեճուկս 1915-ին հայերին բնաջնջելու ազգային-պետական ծրագրի, Ստամբուլում ստիպված էին հնչեցնել անկախ Հայաստանի Հանրապետության օրհներգը և բարձրացնել պետական դրոշը: Սա մեր հարևանի վերաբերմունքը փաստող ևս մեկ ապացույց չէ՞:
-Այո՛: Այդպես է: Բայց և այնպես, ես կարծում եմ, որ չի կարելի ձեռքերը ծալել, նստել ու ոչինչ չանել: Հասարակությունների, անհատ մարդկանց շփումներն օգտակար են: Խնդիրներ կան, որոնց լուծումը միակողմանի չի կարող լինել: Երկխոսությունը շատ կարևոր է: Պատահական չէ, որ գիրքս թարգմանվել է թուրքերեն: Կարծում եմ, որ այն Թուրքիայում կկարդան ու մեծ արձագանքի կարժանացնեն: Այսօր Թուրքիայի հասարակությունը, մանավանդ երիտասարդությունը ոչինչ չգիտի իր պատմության մասին: Այս գիրքը ներկայացնում է մերկ փաստեր` առանց մեկնաբանությունների:
-Դուք աշխատությունը հենց այդպես էլ կոչել եք` «Փաստերի ժողովածու»: Կոնկրետ ի՞նչ ակնկալիքներ ունեք այս գրքի տպագրությունից, մասնավորապես` թուրքերեն թարգմանությունից` ապագայում երկու ժողովուրդների շփումների ծիրում:
-Ես քաղաքականությամբ չեմ զբաղվում, այդ հարցերում գիտակ չեմ: Բայց մի բանում խորապես համոզված եմ. լավ և վատ ժողովուրդներ չկան, կան լավ և վատ իշխանություններ: Կառավարություններ կգան, կփոխվեն, մենք` ժողովուրդներս, ո՞ւր պիտի գնանք, հո չե՞նք փախչելու մեր տներից: Մենք միշտ պիտի կողք կողքի ապրենք: Եվ կարևորն այն է, որ ժողովրդիդ ասես ճշմարտությունը: Պիտի ասեն ոչ միայն թուրքերին, այլև հայերին: Թուրքերը պիտի քաջություն ունենան իրենց ժողովրդին ասելու ճշմարտությունը` մեր առնչությամբ: Իսկ եթե չեն ասում, ապա այս գիրքը կասի: Իմ նպատակն է այս գրքով հասնել այն մարդկանց, որոնց չեն ասել ճշմարտությունը:

«ՉԻ ԿԱՐԵԼԻ 21-ՐԴ ԴԱՐՈՒՄ 19-ՐԴ ԴԱՐԻ ՖԵՈԴԱԼԱԿԱՆ ԿՐՔԵՐՈՎ ԻՐԱՐ ՀԵՏ ՀԱՐԱԲԵՐՎԵԼ»
-Չե՞ք կարծում, որ այս գիրքը յուրօրինակ պատասխան-կրակոց է ռամիլսաֆարովյան անփառունակ իրողությանը:
-Դա շատ լուրջ խնդիր է: Համազգային անվտանգության խնդիր: Ես խորապես վիրավորված, ազդված եմ այդ մարդասպանի արտահանձնման ու ներման, մեծարման փաստից, ինչպես յուրաքանչյուր հայ մարդ: Մյուս վիրավորանքը, որ ապրում եմ որպես հայ մարդ, Բուլղարիա-Հայաստան ֆուտբոլային խաղի ժամանակ մեր երկրպագուների հանդեպ ցուցաբերված վերաբերմունքն էր, մեզ գնչուներ անվանելը: Սպասվում է Հայաստան-Բուլղարիա պատասխան խաղը: Ենթադրվում է, որ մեր երիտասարդությունը պիտի բուլղար երկրպագուներին ընդունի այնպես, ինչպես իրենք են մեզ ընդունել: Բայց ես կառաջարկեի այլ կերպ վարվել. թող օդանավակայանում ծաղիկներով, փուչիկներով դիմավորեն բուլղարներին: Թող այդպես ցույց տան մեր քաղաքակիրթ լինելը, ու թող բուլղարներն էլ գնան իրենց երկիր ու հետևություն անեն, թե ովքեր են գնչուները` իրե՞նք, թե՞ մենք: ՈՒ թող ամբողջ աշխարհն էլ գրի այդ մասին: Վրեժխնդրությունը պարզունակ, բնազդային կատեգորիա է: Կարելի է վրեժխնդիր լինել նաև մեծահոգությամբ, վեհանձնությամբ: Թշնամանքը ամենահեշտ բանն է: Ես խաղաղության աղավնի չեմ: Ինքս էլ հայ մարդ եմ, պոռթկուն: Բայց ամեն բանի մեջ էլ պետք է խելացի լինել, կշռադատված քայլեր անել: Չի կարելի 21-րդ դարում 19-րդ դարի ֆեոդալական կրքերով իրար հետ հարաբերվել: Հունգարների կամ բուլղարների նման վերաբերմունքը մեր հանդեպ պատահական բան չէ: Ես դրանում առաջին հերթին մեղադրում եմ մեզ, նույնիսկ` ինքս ինձ: Ես ուշադրությամբ հետևում էի սաֆարովյան պատմության արձագանքներին մամուլում, եթերում: Եվ հաճախ հանդիպում էի արտահայտությունների այն մասին, որ մենք հունգարների համար շատ բան ենք արել, արժեքավոր ծառայություններ ենք մատուցել, բազմադարյան կապեր ենք ունեցել ու փոխարենը ստացել ենք այսպիսի պատասխան: Հարց է ծագում. ի՞նչ ենք արել: Որևիցե մեկը չտվեց կոնկրետ անուն, չնշեց կոնկրետ փաստ` մեր և հունգարների դարավոր կապերի մասին: Խնդիրը սա է: Մարդիկ նույնիսկ հարկ չեն համարել մտնելու համացանց և ծանոթանալու այնտեղ եղած ինֆորմացիային:
-Այնինչ Դուք դա արել եք և Ձեր ձեռքի տակ ունեք ծանրակշիռ փաստեր:
-Այո՛: Հիմա դրանք իմ ձեռքին են: Խոսեմ ամենակարևորների մասին: Մի ամբողջ քաղաք ենք ունեցել Հունգարիայիում, հիմնել ենք մենք` հայերս: Դա Գեռլա հայաքաղաքն էր, որ հին արձանագրություններում կոչվել է Արմենոպոլիս: Արդի Սամոշվար անունն սկսել է կրել 1838 թվականից, որովհետև գտնվում է Սամոշ գետի արևելյան ափին: Մինչև 1944 թիվը քաղաքը պատկանել է Հունգարիային, 1944-ին` Երկրորդ համաշխարհային պատերազմի արդյունքում, Հունգարիայի մի հատված, այդ թվում և` Սամոշվար քաղաքը, միացվեց Ռումինիային: Մինչ այդ այն միշտ եղել է Ավստրո-հունգարական կայսրության կազմում: Այդ հողը գնել են հայերը` 12 հազար ֆորինտով: Գնել են, կառուցել այնտեղ եկեղեցի, ունեցել են վաճառական ատյան, որը ղեկավարել է ամբողջ քաղաքը: Հիմնական զբաղմունքը եղել է անասնապահությունը: Հայերն ունեցել են տնտեսական ինքնավարություն, սեփական դրոշ: 1970 թվին «Պատմաբանասիրական հանդեսում» Հունգարիայի ազգային արխիվի գլխավոր արխիվարիուս Ժոլտ Տրոչանին ընդարձակ մի հրապարակում է արել Հունգարիայի արխիվում պահպանվող հայկական փաստաթղթերի մասին: Եթե հունգար մասնագետը գիտի ու հրապարակում է այդ փաստերը, ինչո՞ւ ենք մենք լռում: Ես կարևորում եմ հայագիտությունը` որպես համազգային ինքնապաշտպանության բաղադրյալ, լավագույն զենք: Մենք շարունակում ենք ապրել խորհրդային մտածելակերպով: Կաշառակերությունը, պաշտոնամոլությունը, մարդուն բանի տեղ չդնելը, պաշտոնյայի` ինքն իրեն տեր ու տիրական, ոչ թե ժողովրդի ծառա համարելը մեզանում նորմ են: Խորհրդային գաղափարախոսության կարևորագույն դրույթներից մեկը ժողովուրդների բարեկամությունն էր: Մեծ ֆինանսներ էին հատկացնում միջժողովրդական կապերն ամրապնդելու նպատակով: Դա արվում էր նրա համար, որ մարդիկ, ժողովուրդներն իրար ճանաչեն: Մեր անկախության 20 տարիներին մենք կտրվել ենք աշխարհից: Մենք ոչինչ չգիտենք այլ երկրներում ապրողների, վերջիններս էլ` մեր մասին: Հետևաբար, զարմանալի չէ, որ արտահանձնում են մարդասպանին, հայերին կոչում են գնչուներ: Ես չեմ ուզում վիրավորել բուլղարացիներին, բայց գնչուներն իրենք են, իրենց հետ են գնչուներն ապրել, իրենք գնչուներից են գնչուություն սովորել: Բայց այսօր մեզ են անվանում գնչու: Ես բազում փաստեր ունեմ նաև բուլղարներին հայերի մատուցած անգնահատելի ծառայությունների մասին: Նրանց ֆինանսական համակարգը մենք ենք կայացրել` մեր չորս բանկերով` «Ասպարեզ», «Թրակիա», «Սևան», «Արարատ»: Նրանց տեքստիլ արդյունաբերությունը մենք ենք կայացրել: Բիզնեսը մենք ենք կայացրել` վիթխարի ներդրում անելով Պլովդիվում, Սոֆիայում, այլ քաղաքներում: Այս ամենն ապացուցվում է փաստերով: Այդ ներդրումների մասին մենք ենք պարտավոր խոսել, այդ փաստերը մենք ենք պարտավոր հրապարակել, տարածել: Երախտամոռությունը համամարդկային ախտանիշ է, չէ՞: Մենք պիտի այս քսան տարում հասկանայինք, գիտակցեինք, որ աշխարհը շահամոլ է, պետությունները շահամոլ են, ու բարոյականությունը մղվում է երկրորդ պլան: Եթե մենք մեր պատմությանը, մեր ներդրումներին տեր չկանգնենք, ոչ ոք չի հիշի դրանց մասին: Հունգարիայի վարչապետը պարզ առևտրային գործարք է կատարել` թքելով բարոյական նորմերի և ժողովուրդների բարեկամության վրա: Ինքն էլ է տգետ, որովհետև չգիտի, թե հայերն իրենց համար ինչեր են արել: Բազմաթիվ հայ պատգամավորներ են եղել Հունգարիայում, ազատագրական պայքարի հերոսներ, զինվորականներ, հասարակական-քաղաքական գործիչներ: Իրենց անկախությունը նվաճելու համար նաև մենք` հայերս ենք արյուն թափել: Որևէ ադրբեջանցու կամ թուրքի անուն հիշատակվա՞ծ է Հունգարիայի պատմության մեջ: Ո՛չ: Բայց այսօր Ադրբեջանի հետ Հունգարիան խայտառակ գործարք է կնքում: Եվ սրանում մենք ենք մեղավոր: Երկու տարի առաջ ՀՀ կառավարությունն ընդունեց հայագիտության զարգացման ռազմավարական ծրագիր: Հարց եմ տալիս. երկու տարվա մեջ ի՞նչ է արվել: Այդ որոշումն ընդունելիս, կարծում եմ, կառավարությունը նկատի է ունեցել այն քայլերի ձեռնարկումը, որոնց մասին ես հիմա խոսում եմ: Բայց չի արվել ոչինչ: Այսքան հեռուստաընկերություն ունենք, ի՞նչ են ցույց տալիս. ի՞նչ եփել այսօր, ի՞նչ թափել այսօր… Կարծես մենք ուրիշ խնդիր չունենք: Երկու-երկու գնում տարբեր երկրներում շրջում են, ինչ-որ կապիկություններ են նկարում ու բերում ցույց տալիս հայկական հեռուստաալիքներով: Եվ սա այն դեպքում, երբ անվերջ խոսվում է մեր երկրում ռեսուրսների սղության մասին: Պարզվում է, որ լավ էլ ռեսուրսներ ունենք, դրանք ճիշտ ծախսելու պատկերացումը չունենք: Այդ նույն փողերով կարելի էր հեռուստատեսային ռեպորտաժ պատրաստել նույն Սամոշվարի մասին:
-Դուք ինչո՞ւ չեք նախաձեռնում այդ գործը: Չէ՞ որ տիրապետում եք բավական հարուստ փաստական տվյալների:
-Ես միայնակ ի՞նչ կարող եմ անել: Պիտի պատվիրատու լինի, միջոցներ տրամադրվեն: Սա լրջագույն խնդիր է: Եվ հարցը իմ գնալ-չգնալը չէ: Թող գնան պրոֆեսիոնալները, ֆիլմ նկարեն, հաղորդում նկարեն, որ մենք անտեղյակության մեջ չապրենք: Մոտեցում, սկզբունք պիտի լինի: Հարցը մեկ-երկու դեպքի սահմաններում չպիտի դիտել: Սա հեռուստաընկերությունների համար գործելակերպ պիտի լինի: Այնինչ սահմանափակ գիտելիքների տեր մարդիկ շրջում են երկրեերկիր ու ցուցադրում անարժեք նյութեր: Այսօր մեր խնդիրը Հունգարիայի, Բուլղարիայի հետ է, վաղը կարող է լինել Լեհաստանի, Ռումինիայի, մեկ այլ երկրի հետ: Մենք պիտի ուժեղացնենք հայկական համայնքները օտար երկրներում: Միայն խոսելով, մասսայական միջոցառումներ անելով` չենք նպաստում հայապահպանությանը, հայաճանաչությանը: Իսկ եթե մենք այս հարցերին ուշադրություն չդարձնենք, վաղն ավելի մեծ կորուստների առաջ կկանգնենք:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2613

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ